Jos de Mul. Homo sapiens cyberneticus. Lezing tijdens het symposium Van kennis naar informatie: van informatie naar kennis ter gelegenheid van de opening van de Waleus Bibliotheek, Rijksuniversiteit Leiden. Leiden, 28 maart 1996.

Jos de Mul. Wireless imagination. Invited lecture at the Symposium Paradigms of Philosophizing, organized by the Russian Academy of Sciences, Moscow, August 12th, 1995.

Jos de Mul. Echo's van een laatste God. Lezing aan de Faculteit der Wijsbegeerte van de Rijksuniversiteit Utrecht, 16 mei 1995.

Hoe staat het eigenlijk met de sneuvelbereidheid van de hedendaagse kunstenaar?

In deze lezing  worden 'het einde van de kunst' en 'de dood van God' - twee thema's die de filosofie van de afgelopen eeuw voortdurend hebben bespookt - in hun onderlinge samenhang doordacht. Deze vraag heeft met de komst van de islam in het seculiere Europa een nieuwe actualiteit gekregen.

De Mul analyseert daartoe op diepgaande wijze de teksten die Hegel, Nietzsche, Freud en Heidegger aan deze beide thema's hebben gewijd en verheldert zijn betoog in een reeks verrassende interpretaties van kunstwerken van uiteenlopende signatuur. Zo komen onder meer de Metamorfosen van Ovidius, gedichten van Kouwenaar, schilderijen, foto's, sculpturen en video-installaties van Man Ray, Newman, Scholte en Viola, muzikale composities van Carter en een film van Godard ter sprake.

De Mul betoogt dat Hegels bespiegelingen over het einde van de kunst niet zozeer een nostalgische terugblik op de grootsheid van de klassieke kunst behelzen, maar vooruitwijzen naar de vele gestalten van de moderne kunst, zoals die van de niet-meer-schone, de niet-meer-figuratieve, de niet-meer-expressieve en de niet-meer-menselijke kunst. Aanknopend bij Nietzsches these dat het nog eeuwen zal duren voordat de mens zich de betekenis van de dood van God zal realiseren, argumenteert De Mul dat de kunst in de twintigste eeuw bij uitstek het medium is geweest waarin de schaduwen en echo's van de gedode God levend zijn gebleven. Het werk van bovengenoemde kunstenaars wordt uitgelegd als een reeks pogingen om voorbij het 'einde van de kunst' nieuwe, immanente vormen van transcendentie en spiritualiteit te bewerkstelligen.

Jos de Mul. Homo Zappens. Lezing in het kader van het Studium Generale, Erasmus Universiteit Rotterdam, 23 maart 1995. 

Jos de Mul. Herkennen of herschrijven? Lezing in het kader van het symposium Hebben wij een geschiedfilosofie nodig? ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het tijdschrift De uil van Minerva, UFSIA Antwerpen, 19 november 1994.

Jos de Mul. De draadloze verbeelding, lezing ter gelegenheid van de presentatie van A.C. Zijderveld (red.), Kleine geschiedenis van de toekomst. 100 thesen over de westerse samenleving op weg naar de eenentwintigste eeuw. Rotterdam, 14 november 1994.

Jos de Mul. De muze leert opnieuw schrijven. Virtuele reflecties op William Gibsons Neuromancer, lezing in het kader van het derde lustrum van de Faculteit der Wijsbegeerte, Katholieke Universiteit Brabant, Tilburg, 8 november 1994.

Jos de Mul. Representation and disavowal. Lezing op internationaal symposium Truth and Meaning in the Arts, gecorganiseerd door de British Society of Aesthetics, Oxford 2 september 1994.

Jos de Mul. Metamorfosen van de mimesis, lezing in het kader van het symposium De cultuur als Schijnvertoning, georganiseerd door de faculteitsverening Kunst en historische wetenschappen van de Erasmus Universiteit, Rotterdam, 17 mei 1994.

Jos de Mul. L’image postmoderne, voordracht en deelname aan een seminarie over beeldcultuur in het kader van het Unesco-participatieprogramma Projet de Recherche sur le rôle de l'image dans l' éducation aux XXième siècle, Katholieke Universiteit Leuven, 3 mei 1994.

Jos de Mul. De ironie voorbij?, lezing op het door het Studium Generale van de Katholieke Universiteit Nijmegen georganiseerde congres Bezielde Kunst, Nijmegen, 12 maart 1994.

Jos de Mul. Vergankelijkheid. Lezing in het kader van het Studium Generale-programma Missing Link, Hogeschool voor de Kunsten Kampen, 23 februari 1994.

Jos de Mul. De domesticatie van het noodlot, lezing in het kader van de door de Thomas More Academie georganiseerde lezingencyclus Het lot in eigen hand? Speling en beheersing van het (nood)lot, Den Haag, 25 oktober 1993, Amsterdam, 1 november 1993, Utrecht, 8 maart 1994.

Jos de Mul. Do not disturb, lezing in het kader van het internationale symposium The topicality of Gadamer's Die Aktualität des Sch`nen, Centrum voor Filosofie en Kunst (Erasmus Universiteit), Rotterdam, 4 september 1993.

Jos de Mul. Futurisme en modernisme, lezing in het kader van het Studium Generale programma Kunst en Technologie, Technische Universiteit Delft, 10 november 1992.

Jos de Mul. De God van Godard. Over Je vous salue Marie, lezing in het kader van de lezingencyclus Zin in beeld. Identiteit en zingeving in hedendaagse films, Amsterdam, 10 maart 1992; herhaald in het kader van dezelfde cyclus in Tilburg, 31 maart 1992; Zwolle, 19 november 1992; Haarlem, 2 december 1992.

Jos de Mul. Het einde van de kunst?, lezing in het kader van het Studium Generale programma Het Einde, Rotterdam, 28 oktober 1991; herhaald op een studiedag van de Rotterdamse Kunststichting, Rotterdam, 28 februari 1992.

Jos de Mul. Voorbij goed en kwaad? Lezing in het kader van de gelijknamige thema-avond in de door Stichting Maldoror georganiseerde lezingen/theater/film cyclus De Kapel III, Den Haag, 4 september 1991; erhaald in het kader van het wijsgerig colloquium van de vakgroep Algemene Pedagogiek van de Katholieke Universiteit, Nijmegen, 4 oktober 1991.

Jos de Mul. Het romantische verlangen. Drie lezingen op de door de Internationale School voor Wijsbegeerte georganiseerde conferentie naar aanleiding van Het romantische verlangen in (post)moderne kunst en filosofie, Leusden, 31 augustus - 1 september 1991.

Jos de Mul. Hoe willend is de mens? Lezing in het kader van de conferentie De wil: tussen verbeelding en realisatie, Internationale School voor Wijsbegeerte, Leusden, 23 maart 1991.

Jos de Mul. De dubbele terugkeer van de mimesis. Lezing ter gelegenheid van de opening van een tentoonstelling van oud studenten van de Kunstacademie Arnhem, Arnhem 1 maart 1991; herhaald in een gastcollege voor de Kunstacademie, Arnhem, 19 januari 1993.

Jos de Mul. Dichter na de dood van God. Over de autonome poëzie van Kouwenaar. Lezing in het kader van de lezingencyclus In bezield verband, georganiseerd door de Thomas Moore Academie en de Faculteit der Wijsbegeerte van de Katholieke Universiteit te Nijmegen, 30 oktober 1990; herhaald in het kader van dezelfde cyclus in Utrecht, 5 maart 1991 en Breda, 19 maart 1991. 

De tekst van de lezing is gepubliceerd als: Jos de Mul, Dichter na de dood van God. In: Wiel Kusters (red.) ‘In een bezield verband’. Nederlandse dichters op zoek naar zin. Baarn: Gooi en Sticht, 1991, 264-286.

Jos de Mul. Schelling en het onvoltooide project van de Romantiek. Lezing in het kader van het Studium Generale programma Geschiedenis van de esthetica, Rotterdam 7 mei 1990; herhaald te Rotterdam op 29 april 1991.

Jos de Mul. Implicaties van Parsons' theorie van de esthetische ontwikkeling voor de kunstzinnige vorming. Lezing in het kader van het door het Landelijk Ondersteuningsinstituut Kunstzinnige vorming en het Instituut voor Leerplanontwikkeling georganiseerde symposium Over de kwaliteit van de kunstzinnige vorming in het basisonderwijs, Lelystad 28 maart 1990.

News

This website is currently under (re)construction

Books by Jos de Mul

Search this website

Contact information