Lectures
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Jos de Mul. Van stethoscoop naar datascoop. Een kwestie van vertrouwen? Lezing Slotconferentie eGGZ Centrum: Sneller, beter, hoe? Marketing & Innovatie voor meer e-metal Health. Amsterdam: IJsfontein, 21 november 2019.

Bewezen effectieve e-mental health kan ervoor zorgen dat mensen met psychische problemen sneller grip krijgen op het leven. Toch zien we dat instellingen, maar ook verzekeraars aarzelen om
e-mental health in te zetten. Hoe komt dat? Wat is er nodig om e-mental health te stimuleren? Is er wel voldoende kennis over e-mental health? Kan marketing hiervoor een oplossing bieden en zo ja, hoe dan?

Organisaties die e-mental health willen gebruiken moeten hiervoor open staan. Vooral therapeuten en ook verzekeraars lijken nog huiverig te zijn voor dit soort innovaties en vaak zijn organisaties er niet goed voor toegerust. Hoe voer je binnen je organisatie innovaties door? 

In de eindconferentie van het eGGZ Centrum als project willen we dieper op deze vragen ingaan.

Programma

12.00 uur - 12:45 uur
Inloop, registratie & Lunch (facultatief)

12:45 uur – 13:00 uur

Welkom en opening

Floortje Schoevaart (dagvoorzitter) & Ate Osinga (lid Raad van Bestuur Arq)

 

13:00 uur – 13:40 uur

Hans Luykcx en Henry Robben – Een nieuwe strategie voor marketing in de zorg

Hans Luyckx, operationeel directeur van IJsfontein en Henry Robben, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, wisselen van gedachten over het in de markt zetten van (digitale) zorgproducten.

Als voorbeeld nemen we ‘Lunchroom Zondag’, een virtual reality spel voor mensen met depressieve klachten. IJsfontein ontwikkelde dit spel voor het eGGZ Centrum. Luyckx geeft een demonstratie en schetst de gevolgde marketingstrategie. Wat kan anders en hoe pakken we dat aan?

Robben en Luyckx zijn het erover eens dat partners gezamenlijk de markt moeten verkennen. En dan? Een gesprek over nieuwe strategieën en vervolgstappen voor een betere invoering van e-mental health. De zaal wordt uitgenodigd mee te praten.

 

13:40 uur – 13:45 uur

Intermezzo

 

13:45 uur – 14:05 uur

Jarno Meijer, directeur Therapieland – Het invoeren en rendabel maken van e-mental health

Therapieland timmert al flink wat jaren aan de weg als het gaat om het opzetten van een platform voor cliënten in de GGZ om mentaal fit te worden of te blijven. Wat zijn hun ervaringen met het invoeren en implementeren van dergelijke innovatieve producten?

 

14:05 uur – 14:25 uur

 

Rob Pieters, Anders werken bij het Prinses Maxima Centrum

Je kunt stellen dat werken met e-mental health ‘anders werken’ betekent. En anders werken betekent ‘organisatieverandering’. Prof. Dr. Rob Pieters, kinderoncoloog en geneesheer-directeur van het Prinses Maxima Centrum in Utrecht heeft ervaring met met het doorvoeren van innovaties. Wat kan de GGZ hiervan leren?

 

14.30 uur – 14:50 uur
Uitleg workshopsrondes en pauze

 

Workshop 1: De invoering van F-ACT teams

De werkwijze van flexible assertive community treatment-teams in de GGZ moge bekend zijn. Michiel Bahler, een van de mensen die deze werkwijze in Nederland introduceerde, vertelt over het opzetten van deze teams.

 

Workshop 2: Hoe verander je een organisatie?

Peter Klumpenaar, GGZ Noord-Holland-Noord, geeft een praktische workshop over hoe je een organisatie klaarstoomt voor innovaties.

 

Workshop 3: Marketing in de GGZ

Jarno Meijer over het in de markt zetten van een (hypothetisch) e-mental health product.

 

14:50 uur – 15:30 uur
Workshop ronde 1, keuze uit 3 workshops

15:35 uur  – 16:15 uur
Workshop ronde 2, keuze uit 3 workshops

 

16:20 uur – 16:45 uur

Heleen Riper en Jos de Mul: reflectie en vooruitblik

Jos de Mul, filosoof en hoogleraar culturele antropologie en Heleen Riper, hoogleraar e-Mental Health blikken terug en vooruit.

 

16:45 uur – 17:00 uur
Sluiting

Floortje Schoevaart

 

17:00 uur – 17:30 uur

Borrel

News

This website is currently under (re)construction

Publication March 28, 2024

Books by Jos de Mul

Search this website

Contact information