2014-04-01 (Opium op 4) Interview met Mark Brouwers over Kunstmatig van nature
Interview met Mark Brouwers over Kunstmatig van Nature. Onderweg naar Homo sapiens 3.0. Opium op 4, 1 april 2014, 22.30-23.30 uur,
Hoofdgast: Jos de Mul. pril is de Maand van de Filosofie Mens en techniek staan dit jaar centraal. Het is alleen de vraag of de grens tussen die twee nog wel zo scherp getrokken kan worden; de mens wordt steeds meer machine en machines worden steeds menselijker. Jos de Mul is filosoof en schrijver van het essay voor de maand van de filosofie Kunstmatig van nature. Onderweg naar Homo sapiens 3.0. Hij is hoogleraar wijsgerige antropologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en publiceert regelmatig essays in Trouw, NRC Handelsblad en de Volkskrant. In Kunstmatig van nature neemt De Mul een aantal actuele ‘kunstmatigheden’ onder de loep. Wat zijn de gevolgen ervan voor ons dagelijks leven en zelfbegrip? Hij zet de boel op scherp en stelt de prangende vraag: worden wij de eerste soort op aarde die zijn eigen evolutionaire opvolger gaat scheppen.
2014-02-23 (Holland Doc) Het verraad van de voorstelling
Interview met Botte Jellema in de documentaire Het verraad van de voorstelling. Holland Doc. Radio 1.Zondag 23 februari, 21.00-22.00
Wat is echt? Dat is de vraag die Holland Doc Radio aanstaande zondag stelt. Documentairemaker Botte Jellema (die ook cultuurprogramma De Avonden presenteerde van 2009 tot december 2013) onderzoekt vervormd beeld en geluid in ‘Het Verraad van de Voorstelling‘. Want wat we horen en zien is “tot in de puntjes vormgegeven”, maar “ziet er vaak anders uit dan wat het is”, betoogt Jellema:
“Gephotoshopte gezichten, geknipt-en geplakte radio en televisie, zangers die zuiver zingen door een computer. We weten wel dat het nep is. Maar wanneer voelen we ons belazerd?”
Een radio-essay over “hoe we genept worden door Michael Bublé en Kinderen voor Kinderen”, waarin Jellema zelf zingt en Plato en The Matrix erbij haalt, met medewerking van filosoof Jos de Mul.
2013-04-12 (Filosofisch Kwintet) Identiteit: Wie denken we dat we zijn?
Jos de Mul. Identiteit: Wie denken we dat we zijn? Deelname aan Filosofisch Kwintet. Live uitzending vanaf de Filosofie Nacht in de Beurs van Berlage op 12 april 2013, Nederland 1, 00.10-01.00.
Live uitzending vanaf de Filosofie Nacht in de Beurs van Berlage op 12 april 2013 00.10-01.00 op Nederland 1, met als thema: Identiteit: Wie denken we wel dat we zijn? Gedurende zes afleveringen gaan Clairy Polak en Ad Verbrugge met telkens drie gasten op zoek naar de antwoorden op vragen als: Wie zijn wij Nederlanders, wat heeft ons gemaakt tot wat wij zijn, wie zijn wij aan het worden en waarom zijn we juist dezer dagen toch zo op zoek naar onze identiteit?
Gasten in deze aflevering:
Liesbeth Noordegraaf-Eelens is filosoof en econoom en verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Noordegraaf-Eelens onderzoekt (economische) thema's als verantwoordelijkheid, onzekerheid, vertrouwen, risico’s, waarde en communicatie.
Jos de Mul is hoogleraar wijsgerige antropologie en hoofd van de leerstoelgroep filosofie van mens en cultuur aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Zijn onderzoek richt zich onder andere op de filosofische antropologie en de filosofie van informatie en communicatietechnologieën.
Willem Frijhoff is emeritus hoogleraar geschiedenis van de nieuwe tijd aan de Vrije Universiteit Amsterdam en bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Het onderzoek van Frijhoff is onder andere gericht op historische processen van cultuuroverdracht en het collectief geheugen.
Klik op de afbeelding om een fragment van het programma te bekijken.
2013-03-11 (Schepper & Co) Een beetje leider moet ook kunnen lijden
Jos de Mul. Gast inSchepper & Co aan Tafel. Gezocht: bezielde leiders voor gezagscrisis, uitgezonden op 11 maart 2013.
Het vertrouwen in gezag heeft op verschillende plekken in onze samenleving flinke deuken opgelopen. Bankiers graaien, bestuurders frauderen, wetenschappers verdraaien feiten en ook de kerk mist autoriteit.Hoe kan een leider dat gezag en vertrouwen op een geloofwaardige manier herstellen?Jacobine Geel ontvangt godsdienstpsycholoog Joke van Saane. Zij schreef een boek over geloofwaardig leiderschap. Volgens filosoof Jos de Mul laten leiders te veel hun oren hangen naar de publieke opinie. En Marcel Wintels, die als interim-bestuurder orde op zaken stelde bij onderwijsinstelling Amarantis, vertelt over het belang van betrokkenheid en bezieling.Schepper &Co aan tafel is een NCRV programma over actuele ontwikkelingen rondom levensbeschouwing en spiritualiteit. Een programma over mensen en de manier waarop zij in het leven staan.De tv-uitzending is elke maandag om 17:09 op Nederland 2 te zien.
2011/01/28 (Amsterdam) Reading and writing in the Newest Stone Age
Jos de Mul. Reading and writing in the Newest Stone Age. Invited lecture at the Non-Fiction Conference 2011: Quality Non-Fiction in the Digital Era. Dutch Foundation for Literature. Amsterdam. January 28, 2011.
Part 1 & Part 2
2012/05/02 (Rotterdam) Op weg naar het beloofde land! Fortuyn en het politiek messianisme
Jos de Mul, Op weg naar het beloofde land! Pim Fortuyn en het politieke messianisme. 10de Rotterdamlezing. Rotterdam, 2 mei 2012.
Mevrouw de loco-burgemeester, meneer de rector, geachte aanwezigen,
Op zondag 6 mei a.s. herdenken wij dat Pim Fortuyn tien jaar geleden op brute wijze door milieuactivist Volkert van der Graaf werd vermoord, een voor Nederlandse begrippen ongehoorde daad van politiek geweld. Vriend en vijand zijn het er over eens dat de ‘Fortuyn-revolte’ de Nederlandse politiek diepgaand, en wellicht blijvend, heeft beïnvloed. Over de vraag wat die invloed precies is geweest en hoe we die dienen te waarderen, lopen de meningen echter sterk uiteen. Is het ‘gedachtegoed van Pim’ vooral gelegen in de inhoudelijke thema’s die hij agendeerde: immigratie en integratie, Nederlandse identiteit, islamisering, de kloof tussen politiek en burgers, en tussen media en burgers? Die stelling is bijvoorbeeld vijf jaar geleden verdedigd door Wim Couwenberg in zijn terugblik op de Fortuyn-revolte, waarbij hij aantekende dat dit politiek programma, ondanks de demonisering die Fortuyn ten deel viel, na diens dood van links tot rechts is overgenomen. In zijn onlangs gepubliceerde boek 10 jaar zonder Pim plaatst Joost Eerdmans vraagtekens bij die stelling. Volgens hem zijn Fortuyns islamkritiek en kritiek op het gebrek aan openheid in de politiek – zie het schimmenspel rond de benoeming van de nieuwe vicepresident van de Raad van State – nog steeds taboe en heeft de gevestigde politiek zich ook weinig aangetrokken van Fortuyns kritiek op de schaalvergroting in onderwijs en gezondheidszorg. Daarbij komt, naar mijn mening, dat Fortuyn weliswaar een scherp criticus was van de ‘Puinhopen van Paars’, maar in zijn boeken Aan het Volk van Nederland (1992) en De overheid als ondernemer (1993), uiteindelijk uit hetzelfde neoliberale vaatje tapte als Paars.
Jos de Mul spreekt bij Toneelgroep De Appel n.a.v. de toneelmarathon Herakles.
Op 18 november j.l. gaf Jos de Mul bij Toneelgroep De Appel een korte lezing over de betekenis van de Griekse mythologie voor onze tijd en trad hij vervolgens in discussie met regisseur Aus sr Greidanus, schrijver Jules Terlingen en dramaturg Alain Pringels. Dit alles naar aanleiding van de toneelmarathon Herakles.
Een schriftelijk verslag van de bijeenkomst en een is te vinden op de website Alphaville van De Appel.
Zondag 26 februari 2012 ging de (inclusief pauzes) elf uur durende voorstelling in première.
2005-01-20 (Amsterdam) Poetics of Genetics
Jos de Mul, Poetics of Genetics. Performance at the Biggest Visual Power Show. Paradiso Amsterdam, 20 January 20, 2005.
Philosopher Prof. Dr. Jos de Mul – author of countless articles and books like 'Cyberspace Odyssey', 'Domestication of Fate' and 'Database Delirium' – was a speaker at the Biggest Visual Power Show 2005 in Paradiso, Amsterdam. Inspired by the images of Basia Knobloch and music of Lauri Anderson, professor De Mul decided to sing his lecture.
For someone who only has a hammer, everything appears to be a nail. For those who have computers, the world becomes a huge database.
The Biggest Visual Power Show – NextNature - is an intellectual spectacle blending a conference and a pop concert. BVPS mixes movies and live performance, morphs physical experiences into virtual imagination. The 2005 edition of the Biggest Visual Power Show was held in poptemple Paradiso, Amsterdam. Over twenty artists, scientist, writers, filmdirectors, architects, designers, presented their radical ideas, visionary statements and powerful imagery on how we can design, build and live in Next Nature.
More about the NextNature Powershow at NextNature.net
2011-11-05 (Amsterdam, Stadsschouwburg) God's browswer: the biotechnological sublime
Geert Mul en Jos de Mul. God's browswer: the biotechnological sublime. Performance at the Next Nature Powershow. Amsterdam, Stadsschouwburg, 5 November 2011.
Philosopher and professor Jos de Mul and media artist Geert Mul set out to visualize God's Browser in a unique art-science collaboration. The result is a conceptual poem of words and an excess of images. Welcome in the technological sublime.
The Next Nature Power Show is an intellectual spectacle where artists, scientists, designers, filmmakers, politicians and philosophers present their radical ideas, visionary statements and powerful images on how to design, build and live in Next Nature: the nature caused by people.
More about the NextNature Powershow at NextNature.net
2011/12/02 (Arnhem) Het kunstwerk in het tijdperk van zijn digitale recombineerbaarheid
Jos de Mul. Het kunstwerk in het tijdperk van zijn digitale recombineerbaarheid. Lezing in het kader van het Studium Generale programma Friends! Collaborate, Interact, Share. Multidisciplinaire manifestatie over de actuele betekenis van vriendschap in de kunst, wetenschap en samenleving. Arnhem, Musis Sacrum. 2 december 2011, 12:45 uur.
Met de computer en het internet zijn we beland in het tijdvak waarin het kunstwerk vooral wordt beoordeeld op zijn manipulatiewaarde. Jos de Mul zal aan de hand van Mega Mona Lisa en Geert Muls multimediale werk W4 (Who, What, When, Where) stilstaan bij de hedendaagse kunstprosumer (kunstmaker en kunstproducent) en de terugkeer (met een twist) van het aura in de kunstervaring.